• Hoogoorddreef 56L - 1101 BE Amsterdam - info@novisource.nl

Artificial Intelligence in de bancaire sector: kans of bedreiging?

12 februari 2024

Artificial Intelligence (AI) neemt een steeds grotere rol aan binnen de vormgeving van de toekomst. Systemen gedreven door machine learning en algoritmes hebben de potentie om de samenleving grotendeels te transformeren. Van de manier waarop we werken tot aan de beslissingen die we maken, zullen veel dingen er anders uit gaan zien. Hoewel de opkomst van AI spannende kansen met zich mee brengt, roept het ook vragen op over de impact ervan op de arbeidsmarkt. Hoe bereiden we ons voor op AI in de bancaire sector? En hoe kunnen we het inzetten om slimmer en efficiënter te werken? Novisource houdt de markt in de gaten en dook dieper in het onderwerp. In dit blog delen we onze inzichten met je.

AI is jouw beste vriend

Er zijn een heleboel manieren waarop AI jou kan bijstaan in alledaagse klussen. Zo hebben de chatbots langere tijd geleden hun intrede al gemaakt. Deze worden ingezet om basisvragen van klanten te beantwoorden en hen te begeleiden naar de juiste antwoorden. Chatbots zijn 24 uur per dag beschikbaar en vangen het eerste klantcontact op. Ook kan AI de klant een aanbeveling doen op basis van ontvangen klantgegevens. Deze gepersonaliseerde product- en service aanbevelingen bieden de klant een helpende hand en creëren extra keuzemogelijkheden. AI kan jou, als medewerker binnen de bancaire sector, een heleboel werk uit handen nemen. Vooral routinematige taken kunnen hiermee gestandaardiseerd worden. De eindeloze gegevensinvoer en documentverwerking zijn hierdoor verleden tijd. Medewerkers kunnen zich hierdoor focussen op complexe vraagstukken die menselijke vaardigheden en inzichten vereisen.

Vooral binnen de routinematige taken kan AI helpen door middel van de nauwkeurigheid van de tools. Frauddetectie is een van deze taken. Machine learning algoritmen kunnen ongebruikte activiteiten in rekeningen gemakkelijk herkennen en identificeren. Potentiële fraudegevallen kunnen hierdoor vroegtijdig worden gesignaleerd. Dit beschermt zowel de klant als de bank. Ook in het voorspellen van financiële risico’s is AI een grote held. Door de grote hoeveelheden data nauwkeurig te analyseren, kan de tool adviezen uitbrengen die het nemen van beslissingen op het gebied van bijvoorbeeld leningen, investeringen en portefeuillebeheer vereenvoudigen. AI kan door de historische gegevens trends in de financiële markt en klantgedrag voorspellen. Dit kan helpen binnen het nemen van strategische beslissingen.

Mensen blijven nodig

De financiële sector is sterk gereguleerd en het naleven van wet- en regelgeving vereist vaak menselijke beoordeling en interpretatie. Hoewel AI een groot deel van de regels na kan leven, kan het moeilijk omgaan met plotselinge veranderingen. Bijvoorbeeld binnen het klantcontact, waar AI perfect de eerste laag kan opvangen. Maar zodra de vragen ingewikkelder worden of de vraagstukken technischer, zijn er experts met diepgaande kennis nodig. Ook in situaties waar de klant begrip nodig heeft, is een menselijke interactie vaak onvervangbaar. De consultants van Novisource zijn getraind om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en om creatieve oplossingen te bedenken voor dit soort vraagstukken. Ze kunnen flexibel inspelen op nieuwe situaties en ze hebben gespecialiseerde kennis en ervaring in specifieke vakgebieden. Deze diepgaande expertise stelt hen in staat om complexe klantvragen en uitdagingen aan te pakken die verder gaan dan de mogelijkheden van AI-systemen.

Onderscheidende expertise

Zoals je leest kan Artificial Intelligence een hoop werk uit handen nemen, wat veel tijd en ruimte biedt voor andere taken. Door routinematige taken over te laten aan AI, kan er meer tijd worden gestoken in bijvoorbeeld persoonlijk contact. Dit persoonlijke contact is iets wat erg belangrijk zal blijven, ook de komende jaren. Hoewel AI een slimme en handige tool is, heeft het het vertrouwen van mensen nog niet volledig gewonnen. Experts zoals die van Novisource zullen nodig blijven om het contact tussen mensen te onderhouden en diepgaande kennis in te brengen in organisaties. De consultants van Novisource zijn getraind in het omgaan met een veranderende wereld en weten als geen ander de kansen van deze nieuwe tijd te benutten. We stomen jouw bedrijf graag klaar voor de toekomst! Neem contact met ons op.

"Elke opdracht en organisatie brengt nieuwe inzichten. De opgedane kennis en ervaringen neem je mee in je volgende opdracht. De mogelijkheid om een opdrachtgever te kunnen helpen en mensen met resultaten blij te maken, levert heel veel energie op."

Marcus Drost

Senior Data Consultant

"Creativiteit en een verandering in denkwijze van medewerkers zijn cruciaal voor een succesvolle digitale transformatie. De technologie is slechts ondersteunend."

Nienke van der Wel

Business Consultant